Memulakan perniagaan boleh menjadi sukar. Anda dikehendaki mempunyai dana, sumber yang mencukupi, dan yang paling penting, dedikasi kepada idea perniagaan.
Walau bagaimanapun, apa yang lebih mencabar daripada memulakan perniagaan ialah menyelamatkan perniagaan yang semakin pupus. Tidak banyak syarikat di ambang muflis hidup untuk menceritakan kisah kebangkitan semula mereka.
Jadi kami sangat ingin tahu selepas terjumpa Sundrop Fruit Juices Bhd., sebuah syarikat minuman Sarawak berusia 66 tahun yang berjaya menyelamatkan diri daripada runtuh, seperti yang kami pelajari daripada video TVS Entertainment yang memaparkan jenama itu.
Dan nasib kami, Lim Yu Kong (Lim), orang di sebalik kejayaan ini terbuka untuk berkongsi kisahnya dengan kami.
Beginilah bagaimana Sundrop Fruit Juices (ketika itu dipanggil Green Spot (B) Bhd.) daripada menjadi sebuah syarikat yang gagal pada tahun 1980-an, kepada syarikat yang telah berkembang maju sejak itu.
Pemulaan
Tahun itu ialah 1957 dan sekumpulan ahli perniagaan Sarawak berminat untuk membawa minuman Amerika yang dipanggil Green Spot ke Sarawak. Jadi mereka mendaftarkan sebuah syarikat di bawah nama Green Spot (B) Bhd. dan menandatangani perjanjian francais dengan jenama Amerika.
Dengan perjanjian ini datang beberapa terma dan syarat, terutamanya pemegang francais Malaysia boleh menggunakan nama jenama Green Spot selagi mereka membeli semua ramuan minuman daripada jenama Amerika dan hanya menjual produk mereka, kata Lim kepada Vulcan Post.
Ini datang dalam bentuk pekat pracampuran daripada syarikat Amerika. Lim menjelaskan lagi bahawa formulasi pekat itu dirahsiakan daripada Green Spot (B) Bhd., “Jadi kami terpaksa terus membeli daripada mereka.”
“Green Spot dengan cepat menjadi minuman ikonik di Asia Tenggara dan jualannya sangat baik sehingga syarikat memutuskan untuk berkembang,” katanya.
Pinjaman bank yang besar telah dikeluarkan untuk membiayai ini, dan pemegang francais Malaysia juga menjemput orang lain untuk melabur secara kewangan dalam perniagaan itu, termasuk keluarga Lim.
Dan kemudian masalah melanda.
Menjelang 1981, Green Spot (B) Bhd. menghadapi masalah kewangan yang amat besar. Sehinggakan CEOnya (salah seorang pemegang saham asal), terpaksa meletak jawatan dan dia melepaskan sahamnya kepada keluarga Lim.
Ibu bapa keluarga Lim, Puan Tho, mengambil alih dari sana. Tetapi perkara tidak bertambah baik. Tiada seorang pun daripada pasukan pengurusan mempunyai kepakaran teknikal yang diperlukan untuk menjalankan perniagaan dan masalah kewangan berterusan.
Sehingga dua tahun kemudian apabila diputuskan bahawa hanya ada seorang sahaja yang boleh membantu perniagaan. Begitulah cara Lim menjadi CEO dan penyelamat baharunya.
Menyelesaikan masalah yang ada
Tidak lama selepas meninggalkan jawatan sebelumnya di Sime Darby Berhad untuk Green Spot (B) Bhd., Lim menemui punca masalah jenama itu.
“Masalah syarikat terletak pada pemberi francais dan perjanjian francais yang telah ditandatangani oleh syarikat itu,” katanya kepada Vulcan Post.
“Produk utama minuman oren Green Spot adalah sangat berbeza daripada yang dipasarkan pada tahun 1957. Ia mempunyai jangka hayat yang sangat singkat dan rasanya sangat berbeza dengan yang asli.”
Lim berkongsi bahawa mereka juga telah menyemak dengan francaisi lain di Asia Tenggara (seperti di Indonesia, Thailand, dan Singapura) untuk mengesahkan teori ini.
“Setelah menyemak dengan francaisi tersebut, kami mendapati mereka semua mempunyai masalah yang sama seperti kami.” Iaitu penurunan jualan yang cepat dan jumlah pulangan produk yang besar daripada pelanggan yang tidak berpuas hati, Lim menegaskan.
Memikirkan sesuatu perlu dilakukan, Lim dan pasukan Sarawaknya berhadapan dengan francaisi Amerika itu dan menuntut penyelesaian.
“Jawapannya mengejutkan, secara ringkasnya,” kongsinya. “Selepas bertengkar, francais mengakui mereka telah menukar formulasi produk untuk menggunakan bahan yang lebih murah.”
Beliau berkata, alasan yang diberikan kepadanya adalah kerana pemain baharu seperti Coca-Cola dan Pepsi akan datang ke pasaran, jadi francais mahu meningkatkan perbelanjaan pengiklanan.
Lim menambah dengan mengatakan bahawa syarikat Amerika itu percaya iklan oleh Coca-Cola dan Pepsi menyumbang kepada penurunan dalam jualan produknya, dan bukannya kualiti produk itu sendiri.
Dan apabila pasukan Lim menasihatkan francais untuk sekurang-kurangnya mengeluarkan produk mesra tempatan, beliau berkata bahawa mereka sama ada keberatan atau tidak mampu membuat perubahan yang diperlukan.
Menyedari kerjasama perniagaan telah berakhir, Lim dan pasukannya merangka rancangan untuk membebaskan diri daripada perjanjian francais.
Dan kemudian keajaiban berlaku
Green Spot (B) Bhd. telah melabur berjuta-juta ringgit dalam peralatan khusus dan bahan pembungkusan, serta pekat pracampuran yang membawa isu kewangan syarikat.
Oleh itu, mereka fikir tindakan yang betul ialah mula membangunkan produk mereka sendiri untuk membentuk jenama baharu. Syarikat itu menghabiskan masa dua tahun mencari pembekal jus oren yang boleh menghasilkan formulasi yang serupa dengan Green Spot asal.
Tetapi tanpa nasib, Lim berkata syarikat itu terus mengalami kerugian. Dan menjelang 1986, syarikat itu berada pada “kaki terakhir” kerana jualan telah runtuh.
“Kami telah meletakkan jawatan untuk penutupan dan muflis apabila seorang pelawat dari Florida, Amerika Syarikat muncul di kilang kami tanpa diundang,” kongsi Lim. Pelawat itu ialah pembekal dan pengilang bahan jus yang baru sahaja membuka kedai di Singapura, dan sedang mencari pelanggan.
Apabila melawat makmal Floridian, mereka mendapati bahawa dia boleh menghasilkan produk yang hampir sama dengan rasa jus oren Green Spot yang asli. Dan banyak rezeki mereka, dia sanggup membekalkan maklumat teknikal dan ramuan tanpa francais.
Perkongsian telah ditandatangani dan Green Spot (B) Bhd. menamatkan perjanjian francaisnya dengan jenama American Green Spot, sebelum menjalani penjenamaan semula.
Produk baharu itu telah dilancarkan di bawah nama syarikat Sundrop Fruit Juices Bhd., dan minuman jus oren tandatangan baharunya telah dinamakan semula kepada Sundrop untuk memadankan perubahan ini. Ia kini merupakan jenama yang dimiliki sepenuhnya oleh mereka sendiri tanpa kaitan dengan mana-mana perjanjian francais.
“Kami bebas untuk membeli bahan-bahan daripada sesiapa sahaja yang kami suka dan menukar formulasi seperti yang kami suka, kerana pembekal telah memberi kami maklumat teknikal [mengenai] cara melakukannya,” kongsi Lim.
Beliau menjelaskan bahawa jenama itu menjadi popular segera dan jualan berkembang seperti api tanpa usaha promosi. Akhirnya, ia juga berjaya membayar semua hutang yang telah terkumpul “berjuta-juta”.
Di bawah jenama baharunya, Sundrop Fruit Juices mampu menghasilkan rangkaian minumannya sendiri yang lebih sesuai dengan citarasa tempatan. Ini termasuk jus limau nipis, jus jambu batu, kopi-O, minuman kopi susu dan teh tarik.
Dan sementara syarikat ahli perniagaan Floridian itu kemudiannya ditutup, Lim dan pasukannya memuji ahli perniagaan itu kerana mendedahkan jenama Jus Buah Sundrop kepada kerja-kerja rumit syarikat gergasi dalam industri minuman.
Dengan pendedahan dan latihan teknikal serta pengetahuan yang diberikan kepada mereka, Jus Buah-buahan Sundrop dapat membangunkan produk baharu, membeli daripada pembekal baharu, dan bersaing dengan syarikat gergasi dalam bidang yang sama rata.
“Sebaliknya, kami berhutang kelangsungan hidup kami selama beberapa dekad daripada bekerja dengan pembekal ini,” Lim mengaku. “Selama bertahun-tahun, bekerja dengan pembekal lain, kami tidak pernah bertemu orang lain yang berpengetahuan seperti dia atau sanggup berkongsi maklumat.”
Mereka akhirnya bersedia untuk berkembang
Sudah 37 tahun sejak Jus Buah-buahan Sundrop muncul di kancah F&B, dan jenama itu telah menjadi nama terkenal di Malaysia Timur. Rakan sekerja saya, Sade, yang berasal dari Sarawak, mengesahkan maklumat ini.
Tetapi bagaimana dengan Malaysia Barat, anda mungkin bertanya? Pada masa lalu, produk jenama itu tidak benar-benar dieksport ke Semenanjung Malaysia.
“Kami merasakan kami tidak mempunyai julat yang cukup luas untuk mewajarkan kehadiran kami dalam pasaran Malaysia Barat. Kami juga terpaksa menunggu sehingga produk kami, terutamanya yang lebih baharu, membuktikan diri mereka sendiri,” kata Lim.
Proses R&D setiap produk adalah kira-kira lima tahun kerana ia termasuk ujian untuk memastikan jangka hayat optimum dan penyelidikan tentang penerimaan pengguna. Jadi anda boleh bayangkan berapa lama masa yang diambil untuk membangunkan rangkaian produk sedia ada.
“COVID-19 juga memperlahankan rancangan kami,” katanya.
Bagaimanapun, syarikat itu telah mengembangkan kapasiti pengeluarannya dalam tempoh tiga tahun lepas. Dan dengan itu, jenama itu yakin bahawa mereka kini mampu membekalkan pasaran Malaysia Barat dengan produk berkualiti yang mencukupi.
“Syarikat itu juga bebas hutang dan telah mengumpul rizab tunai yang mencukupi untuk mempromosikan produk kami di Semenanjung Malaysia,” kata Lim dengan bangganya. “Selepas pengalaman hampir mati kami pada 1980-an, syarikat itu tidak mahu membiayai sebarang pengembangan melalui hutang.”
Jenama itu menganggarkan jika rancangan pembesaran ini berjaya, pendapatan tahunan sebanyak RM150 juta dan keuntungan RM20 juta akan dapat dicapai.
Jenama Sarawak yang membanggakan, hasratnya adalah untuk membuktikan bahawa minuman buatan Malaysia mendapat permintaan yang sama dan setanding dengan saingan antarabangsa. Ini tercermin dalam slogan jenama itu, “Joy of Borneo”.
“Thailand ada Vitamilk, Korea ada Lotte, Indonesia ada Teh Botol, China ada Wong Lo Kat. Sundrop berbangga menjadi jenama Sarawak dan menjadi hasrat kami untuk membuktikan kepada rakyat Malaysia Barat [bahawa] ‘Sarawak Boleh’ dan ‘Malaysia Boleh’ ,” seru Lim.
Agar impian itu menjadi kenyataan, jenama itu merancang untuk melabur banyak dalam kehadiran media dalam taliannya. Mereka juga akan sentiasa mencari rakan kongsi perniagaan seperti pengedar dan penjual semula untuk bekerjasama rapat dengan mereka di Malaysia Barat dan Singapura.