Khairul Aming Berkongsi Mengenai Kejayaan Menjual 2.4 Juta Botol Sambal Nyet Dalam Masa 3 Tahun, Meraih Jualan RM33.5 Juta

You are currently viewing Khairul Aming Berkongsi Mengenai Kejayaan Menjual 2.4 Juta Botol Sambal Nyet Dalam Masa 3 Tahun, Meraih Jualan RM33.5 Juta

Pada 6 September 2023, Khairul Aming mengumumkan bahawa jenamanya telah berjaya menjual 2.4 juta botol Sambal Nyet popular miliknya, yang menyamai jualan RM33.5 juta.

Ini adalah pencapaian yang mengagumkan untuk jenama dalam talian yang telah beroperasi selama dua tahun lapan bulan sahaja. Lebih-lebih lagi apabila anda mempertimbangkan hakikat bahawa Khairul bermula sebagai pencipta kandungan, dan bukan ahli perniagaan.

Semasa video berdurasi tiga minit itu, pencipta kandungan dan usahawan berkongsi bahawa perniagaan itu beralih kepada frasa seterusnya—automasi.

Pada masa ini, Khairulaming Brand mempunyai dua kilang yang mengeluarkan satu-satunya produknya, yang telah mendapat ulasan yang memberangsangkan daripada pengguna Malaysia. Kedua-dua kilang beroperasi sepenuhnya, tetapi beliau berkata kerja-kerja pengubahsuaian masih dijalankan untuk membawa masuk lebih banyak mesin.

Bercakap secara terbuka, beliau berkongsi automasi akan digunakan untuk meningkatkan pengeluaran Sambal Nyet kepada 7,000 botol sehari. Dan pada masa yang sama, ia akan membantu menyelesaikan beberapa isu yang telah dihadapi oleh perniagaan.

Beliau menjelaskan bahawa kualiti produk sebelum ini agak tidak konsisten kerana nisbah sambal dan minyak kadangkala berbeza dari satu botol ke botol. Dengan menggunakan automasi, setiap botol akan mempunyai bahan-bahan yang diagihkan secara sama rata.

Selain itu, automasi akan menyelesaikan isu kebocoran dalam beberapa botol. Ahli perniagaan itu menyatakan bahawa peratusan ralat adalah agak rendah (kira-kira 0.012% sahaja), tetapi jenama itu menyasarkan untuk mengurangkan jumlah itu lebih banyak lagi dengan menggunakan teknologi auto-capping.

jualan sambal nyet
Source; Vulcan Post

Jadi sekarang, pengedap luar yang digunakan untuk botol sambal akan menjadi proses automatik sepenuhnya.

Penambahbaikan lain yang disebut Khairul ialah penggunaan cetakan laser untuk tarikh luput. Sebelum ini, pelanggan akan mencari mereka sebagai pelekat pada botol.

Tetapi usahawan muda itu mengakui ia bukan kaedah terbaik, lebih-lebih lagi pelekat mudah jatuh atau luntur apabila terkena air.

“Automasi bukan sahaja dapat meningkatkan pengeluaran, ia juga membantu kakitangan perniagaan mengalihkan tumpuan mereka pada produk kedua jenama itu,” usiknya tanpa memberi terlalu banyak.

Menyahut cabaran

Bercakap terus terang, Khairul menyuarakan perjuangan ahli perniagaan tempatan dan menyebut kos bahan mentah telah meningkat berbanding tiga tahun lalu. Jadi sebagai pemilik perniagaan, dia perlu mencari cara untuk mengawal kos operasi menggunakan automasi.

Ia adalah langkah bijak kerana automasi adalah satu kaedah yang dilaporkan telah dipersetujui oleh pakar industri untuk menjimatkan kos dan mengurangkan kesilapan manusia.

Dan dengan berbuat demikian, Khairul menjelaskan bahawa kenaikan kos tidak akan membebankan pelanggan perniagaan.

Buat masa ini, beliau berkongsi perniagaan itu meraih jualan bernilai RM70,000 setiap hari. Dan mereka berada di landasan yang betul untuk menaikkan jumlah itu kepada RM100,000 sehari.

“Tetapi meningkatkan stok itu sendiri tidak mencukupi,” katanya. Sebaliknya, ini perlu digandingkan dengan meluaskan saluran pengedarannya. Oleh itu, beliau menyatakan pengembangan jenama itu ke dalam perdagangan langsung.

Kejayaan Khairul aming memenangi Tiktok Awards
Source; Vulcan Post

Jenama Khairulaming

Mulai tahun ini, jenama itu telah mempelbagaikan saluran perniagaannya dan ke TikTok Shop. Ini telah berjaya meningkatkan jualan jenama Khairulaming melebihi RM5 juta.

“Dan menariknya, 76% daripada jualan itu datang daripada perdagangan langsung. Jadi kita dapat lihat bahawa pasaran sedang beralih ke arah strim langsung,” katanya.

“Tetapi perubahan ini bukan hanya untuk pemilik perniagaan sahaja. Ia juga untuk pencipta kandungan dan industri influencer kerana pemasaran digital telah mula berkembang ke arah industri strim langsung.”

Akibatnya, dia mengaku bahawa sebagai pencipta kandungan dan usahawan, perdagangan langsung (atau jualan langsung) adalah kemahiran tambahan yang perlu dia pelajari. Ini semua supaya jenama boleh lebih bersedia apabila terdapat peralihan pasaran di kemudian hari.

Pada penghujungnya, beliau mengakhiri video tersebut dengan berkongsi bahawa pelanggan boleh menjangkakan untuk melihat lebih banyak produk dijual melalui strim langsung oleh Khairulaming Brand. Ini termasuk produk kedua jenama itu, yang masih belum diumumkan.

Tidak lupa asal-usulnya, Khairul mengucapkan terima kasih kepada penyokong perniagaannya, terutama mereka yang telah bersama mereka sejak mereka mula menjual di lot kedai kecil. “Semoga kami dapat terus menyumbang lebih banyak lagi kepada ekonomi tempatan di Kota Bharu, Kelantan.

Dengan pandangan yang begitu memberi inspirasi dan tekad untuk perniagaan itu, tidak hairanlah bahawa pencipta kandungan adalah tokoh masyarakat yang begitu popular di Malaysia. Dan ia juga menerangkan mengapa jenama yang diterajui oleh pengaruh ini telah menjadi begitu berjaya.